top of page

Сад

З дозволу авторитетного видання Landscape First ми починаємо публікувати серію перекладених статей з їх сайту про сучасні пропозиції та виконані проекти по створенню сучасних публічних просторів.


Ми дуже хочемо, щоб ви у ці важкі часи надихались гарними прикладами та мріяли про комфортні та зелені населені пункти відновленої післявоєнної України. Тепер ми говоримо вам не тільки «що у нас поганого» з зеленими зонами але і про те, як може бути, коли планувальники просторів думають про людей і навколишнє середовище.


Ми віримо, що ці статті підштовхнуть вас до обговорення і започаткують суспільну дискусію, як мають виглядати міста, щоб ми відчували, що нам тут добре і саме тут наш дім.


Перший проект називається «Сад». Він стосується міста Орхус у Данії. Це контр-пропозиція до поточного спланованого розвитку, створеного місцевими скандинавськими архітекторами, що запропонували щільну висотну забудову змішаного використання над траншеєю залізничного двору.





Після пандемії, яка поглинає наші життя, архітектори уявили собі публічний парк для міста, яким зможуть скористатися усі бажаючі і до якого кожен матиме доступ. Незабаром національна залізнична служба модернізує свої поточні дизельні двигуни на електричні, що означає, що «сірий залізничний парк» над траншеєю незабаром стане гарним та придатним для відпочинку «Зеленим Садом». Чимось, що нам так потрібно людям у важкі часи.





Саме такі проекти чітко показують, як мають виглядати міста нашого кращого майбутнього.





Центральний залізничний вокзал Орхуса є основним транзитним пунктом при в’їзді та виїзді з міста. Також, він є мультимодальним транспортним вузлом із сполученням з легкорейковим транспортом, міськими та регіональними автобусами та діє як брама. Для гостя міста він складає перше і останнє враження від міста. У місті Орхус нещодавно запитали жителів міста та політиків, що вони думають про запропонований місцевою скандинавською фірмою проєкт розвитку над залізничним парком.У відповідь, громадськість вимагала більше відкритих громадських просторів.





Зараз проєкт має одностайну підтримку всіх політичних партій Данії (деякі з яких підтримували локальну скандинавську фірму, до того, як побачили альтернативний дизайн) і на даний момент проходить етап фінансування





Вони вважають, що це чудовий приклад того, як архітектори можуть приймати участь у обговоренні міських проблем та мати значущий вплив у своєму місцевому контексті. Вони сподіваються що такі історії успіху надихатимуть інших діяти так само, на користь своєї громади.





Глобальний контекст


Пандемія підкреслює необхідність стійкості в містах, з громадським простором у центрі діяльності. Згідно з недавніми дослідженнями та статистикою, майже половина популяції відчували тривогу або схвилювання під час пандемії.


Майже кожен п’ятий заявляв про почуття одинокості і страждав від порушень психічного здоров’я внаслідок карантинних режимів, що застосовувались по всьому світу.





Зелені зони є важливими для психологічного стану людини. Доступ до зелених зон може покращити здоров’я, загальне самопочуття та допомогти в лікуванні психологічних захворювань. Деякі аналітики вважають, що фізична активність у природньому середовищі може допомогти з лікуванням легкої депресії та полегшити фізіологічні симптоми стресу.





Зелені зони є важливими для психологічного стану людини. Доступ до зелених зон може покращити здоров’я, загальне самопочуття та допомогти в лікуванні психологічних захворювань. Деякі аналітики вважають, що фізична активність у природньому середовищі може допомогти з лікуванням легкої депресії та полегшити фізіологічні симптоми стресу.





Міста все більше і більше шукають рішень щодо того, як розумна мобільність може стати каталізатором відновлюваності міст. Як, наприклад, можуть недорогі транспортні рішення можуть замінити автомобілі і як від цього зміниться місто? Інтегровані стоянки для велосипедів є одним із способів вирішення головної проблеми у наших містах: забруднення та затори.





Дистанційна робота означає, що люди менш прив’язані до міста, як місця роботи і натомість пов’язані з ним як з простором для життя. Міста по всьому світу вимагають більше доступу до вуличних громадських просторів і думають, як зробити їх більш привабливими для жителів та новоприбулих, аби ті залишалися.





Орхус


Орхус - це місто для життя. Починаючи з його наближеності до лісів та природи, закінчуючи його шумним центром міста та культурними пам’ятками. Багато туристів приїжджають до Орхуса через його шарм великого маленького міста. Окрім того, що Орхус є найбільш швидкозростаючим містом Данії, він також розростається у своїй різноманітності, з постійним потоком новоприбулих, що приїжджають з-за меж ЄС.


Озеро Брабранд, частина «зелених легень» Орхуса, знаходиться на схід від центру міста. Неперервний коридор зелених зон тягнеться звідси і аж до центрального вокзалу.





Орхус близько знайомий з міськими інноваціями: як, наприклад, коли у 1950-х місто повернуло свою річку та перетворило її на простір для всіх. Більше того, вони пишаються своїм духом міцної співпраці та соціальної єдності. Ці якості будуть зустрічати перешкоди з зростом міста. Але, з такими ініціативами як «Rethink Aarhus» і «Go Green with Aarhus», місто рішуче бореться зі своїми викликами, не відводячи уваги від майбутнього. Одним з таких рішень є стати вуглецево нейтральними до 2030 року.


Усе місто новими очима дивиться на публічні простори. Як можна спрямувати енергію та очікування, які ми маємо зараз, на довгострокові зміни. Для цього треба діяти розумно.





Можливість


Електрифікація залізниці створює нові можливості для активізації простору над залізничною ямою і місто проявило бажання використати потенціал цього місця та захотіло почути думку своїх жителів. Тепер Банегравен (назва локації залізничного парку) дає можливість реалізувати зелені прагнення міста та його мешканців. Однак поточний план забудови території, запланований місцевою фірмою, передбачає облаштування простору над залізничним парком, щоб створити місце для нового надщільного мікрорайону.





Стіна (поточна пропозиція)


Замість того, аби об’єднати два райони міста, ця пропозиція руйнує та розділяє їх, як фізично, ніби стіною будівель, так і соціально-економічно джентрифікаційним розвитком. Воно далі руйнує простір тим, що блокує сонячне світло, краєвиди, середовище життя для тварин та циркуляцію свіжого повітря у місті. Пропозиція пропонує ще більше згущити те, що вже є одним із найбільш завантажених район Орхуса – Орхуський центральний залізничний вокзал, і залишає дуже мало громадського простору та розумної мобільності.





Хоча ця пропозиція вирішує проблему фізичної з’єднаності двох частин міста, вона не долає розрив між двома спільнотами. Запропонована схема продовжить цей тренд у формі стіни з будівель та розвитку який займе більше місця, ніж потрібно, і який не вирішує поточні критичні проблеми, з якими зараз стикаються міста та їх населення.





Сад ( пропозиція LOCØ)


Люди висловили свою думку щодо їх бачення ідеального міського середовища. Попит відкритого публічного простору зараз високий, бажаний і необхідний. Локо пропонує перетворити сіру залізничну яму на зелений міст соціальної інфраструктури, з легким «покривалом» розтягнутим над коліями. Новий парк та публічний простір у самому серці міста, готові прийняти на себе пост-ковідну еру та об’єднати два розділених райони.





Цілі та візії


Визначне місце – визнати залізничну яму як важливий елемент природи – унікальну та невід’ємну частину структури міста.


Залізниця – зберегти та розвивати залізничну яму як зелений клин у місті. Великий відкритий простір з біорізноманіттям, свіжим повітрям, світлом та краєвидами.

Вуличні простори – досліджувати потенціал створення можливостей для активної діяльності та привабливих відкритих просторів, які слідують за витягнутим напрямком «клину» аж до річкової долини.








Зв’язок – розглядати зелений клин як значний актив, який створює узгодженість між районами – бажано, розширений пішохідними та велосипедними мостами.


Міський простір – відкинути ідею про те, що подальше ущільнення міст це завжди добре, незалежно вію очевидних згубних наслідків для вже існуючого життя та простору міста.

Вуглецева нейтральність до 2030 –разом з електрифікацією залізниці, зміцнювати головну екологічну мету муніципалітету Орхусу – бути вуглецево нейтральними до 2030 року.








Дистанційна робота – все більше і більше людей працюють дистанційно, що означає, що у них більше немає потреби добиратись до місця роботи, вони можуть працювати з будь-де, з відкритого простору, кафе чи коворкінгу.


Здоров’я – Парки, дитячі майданчики та міська зелень можутьвпливати на фізичний та моральний стан, зменшувати рівні смертності серед містян завдяки наданню місця для відпочинку та релаксації.








Зелена залізнична екосистема Орхуса


Новий міський і громадський міст, який плавно поєднує два розділених райони. Епіцентр міської та соціальної культури для всіх.


Поточна територія: два райони міста ( Фредеріксб’єрг і центр міста) розділені залізничною станцією, яка з’єднує місто з рештою Європи. Два райони поєднані лише двома жвавими мостами на схід і захід від вокзалу. Великі дерева обсаджують ділянку і утворюють неперервний коридор для природнього середовища існування в центрі міста. Відкритий простір приносить краєвиди, сонячне світло та циркуляцію повітря в місті.








Прибрати будівлі – щільність може бути корисною в місті, але не тут. Перенести розвиток до порту, де це досі можливо і для цього є простір.


Повага до місця – Повага до природи. Поважаємо вже встановлений «потік» місця. Даємо місцю « дихати». Все завдяки затиснувши плиту всередину і таким чином зберігши 100-річні дерева, розташовані на «березі» залізничної ями.

Пов’язування з контекстом – Підняття країв парку краще інтегрує його в оточення. Це дозволяє відкрити точки огляду на місто з парку та з міста на природу. Це також дозволяє дивитися на потяги «під ковдрою» знизу.








Повага до сусідів – Види на відкриті простори зберігаються


Рух «за течією»: підвищена велосмуга – на ділянці існує активна циркуляція завдяки лінійному характеру доріжок та набережної на півдні. Ця циркуляція сформувала характер ділянки та прилеглих районів. Конструкція парку не порушує цю існуючу циркуляцію. Натомість, він використовує цю енергію, щоб сформувати власну, більш плавну схему циркуляції.


Приносити природу – Різноманітність диких та доглянутих зелених насаджень стає середовищем існування для різних користувачів простору (людей і тварин) та їх діяльності.








Простір під Садом – Під «покривалом» існуючі зелені насадження зберігаються та, де це можливо, покращуються для укріплення зеленого коридору в місто та з нього.


Активне створення просторів – Добре вивчені громадські простори розроблено на основі принципів «плейсмейкингу», використовуючи активи, натхнення та потенціал місцевої громади, щоб створити місця, які сприятимуть здоров’ю, щастю та загальному благополуччю населення. Вищенаведена програма діяльності створена з міркувань, висловлених самою громадою.

128 переглядів
bottom of page